tips untuk bajet

aku bukan la seorang pelajar financial utk mempoyokan diri sendiri wt entry sal bajet.tapi stelah menjadi lebih matang (kalau nk dbandingkan dengan dulu tu),aku lebih byk pk sal mase depan.fokus:setelah tamat pengajian.hehe!

. . .

so far aku da ade simpanan tetap yang aku x sntuh.ok la tu kan drp tade lgsung.ok2,kembali kepada tips.utk student ye kwn2.

* student mmg sntiase ade duit d awal sem.ape kate mase korang da dpt duit biasiswa@pinjaman tu,tros la simpan dlm 2,3ratos kt dlm bank yg korang mmg tade kad ATM nya,juz ade buku je.kalau join buku pelaburan kat mana2 bank pn da kire ok da beb.mnurut dato' siti nurhaliza a.k.a penyanyi tersohor negara ni,bliau pn menyimpan duit kat dlm bank tanpe kad ATM,buku je sudeyh.ok la,kate la klu korang kedekut sgt (mngkin mcm2 nk bli maka bajet utk simpan tade),simpan sratos je pn da ok weyh.x rugi nye p0n.

* itu sal simpanan kat bank..mngkin perlu tabung2 emergency plak ke kn.ok biasanya pompuan ni kalau beli pa pe mesty x ingt kat mana duit dorang pegi.nnt mula la kua ayat cam 'aku x shping sgt pn tp npe cm duit tggal sikit ni'.suda la korang.tade toyol nye nk curik duit dlm bank korang tu kalau bukan korang sndri yg kua kan. =p
utk org2 begini,sile la tulis @catit d dalam satu buku nota kecik snarai mende2 (merepek @pn tidak) yang korang da bli.xkire la mende tu semurah 20 sen atau semahal mane pn.dr situ mmg boleh nmpk la prangai korang mcm mne.da tulis tu sile TOTALkan utk sehari punye blanje.bile da total,amek kalkulator(kalau hebat congak je la) kira 20%(atau bape pn yg korang nak) daripada ape yg korang da blanje tu.pastu SILE LA MENABUNG.

ok cth:satu ari ni korang blanje rm10 dah(yela tu semurah ini).pastu korang amek 20% drp nilai tu.tup2(tekan kalkulator) 20% = RM2.maka hari itu rm2 akn dsimpan d dlm tbung.makin byk korang blnje,maka mkin byk la korang menabung.klu cm aku ni,aku mmg kedekut nk simpan duit dlm tbung.maka aku akn berjimat2 supaye msok tbung tu sikit je.tpi bak org melayu kata 'sikit2 lama2 jadi bukit'.ye,membukit la duit korang d mase akn dtg nnt.da byk t simpan dlm bank plak ye!


* ok utk yg sgt2 da kering plak(mngkin da shoping terlebih mase awl sem),korang x payah la kot nk bia perot korang tu kosong.ape kate korang bli je nsi ngn lauk mse tgahri tu utk d buat makan tghari n petang.da tade duit buat la cara tade duit.jgn nk demand nk makanan yg pnas2 je.biasenye ape2 brg pn dlm dunia nie,lagi byk kite beli,lagi berbaloi.ok mngkin bukan sume,tpi kebanyakannye cmtu la.tp jan jdikan alasan utk shping scr byk2 ye.ok bli nasi ngn lauk utk tghari n petang.xyah la lauk nk byk2,mewah2.yg ckup wt korang kenyang ok la kn drp dok makan meggi je(wpn megi tu sedap). T_T

. . .

ok ckup la tu.bgi tips byk2 pn blum tentu korang ikut. =p
tpi kat cni aku nk bgitau la.kalau simpan duit byk2 dlm bank,korang akn dpt interest kot name die(aku bukan student financial) drp pihak bank stiap bulan.x kire la sikit mane pn,atleast dpt duit free drp ko simpan je dlm tbung ko tu.kan3...

. . .

slamat menabung! =p

---aLin---

Comments

Popular Posts