Saya Rindukan ABAH Saya (vol 2)

Kebanyakan anak perempuan rapat dengan Ibunya, tapi saya sangat rapat dengan Abah saya. Tapi hakikatnya kami rapat mestilah selepas Ibu sakit dulu, sebab saya memang tak ingat banyak pasal Abah punya perangai sebelum Ibu sakit dulu. Kini, segalanya dalam poket. Hafal dah perangai Abah. Ekeke.

Saya sangat bersyukur dapat Abah yang bertanggungjawab taw. Pernah seorang ustaz ni cakap dengan saya, kebanyakan keluarga yang beliau jumpa, mesti si Isteri yang membawa Suaminya di kerusi roda. Itu kata Ustaz tu la.Beliau suruh saya belajar rajin-rajin untuk balas jasa Abah. Itu yang saya sedang buat sekarang.

Abah saya memang pandai masak (kau Lin asyik cakap pasal makan je kan). Ok lain. Abah saya peramah taw, sangat terbuka orangnya. Sejak Ibu sakit, Abah la yang jaga saya dan adik. Jadi segala masalah pun saya refer kat Abah. Ye, walaupun masalah perempuan. Ada lah yang Abah faham sikit-sikit, tapi ok lah. Atleast tengok saya sekarang, menjadi perempuan Melayu sejati apa. Ekekeke.

melayu

Birthday abah sebelah je dengan birthday saya, jadi perangai kami kebanyakannya sama. Kalau kamu kenal saya maka senang-senang lah kamu boleh ngam dengan Abah. Abah saya berjiwa muda tapi klasik okeh.

Kalau lah ada award untuk Bapa Terbaik, Bapa Contoh, atau apa-apa jenis award kebapaan, sudah tentu saya akan kata Abah adalah selayak-layak penerima. Bukan senang taw seorang Abah nak jadi seorang Ibu dalam masa yang sama. Tapi Abah cool je.

Selama mana saya membesar dan belajar tentang hidup, boleh dikatakan 80% ilmu hidup itu datangnya dari Abah. Abah tak kedekut ilmu. Abah ada banyak sangat pengetahuan tentang hidup. Segala pesanan yang pernah Abah pesan InsyaAllah saya akan ingat sampai bila-bila.

Saya tak pernah duduk jauh dari Abah, ini pertama kalinya duduk di Skudai dan tak makan makanan yang Abah masak untuk sekian lamanya. Ok saya sedang terbayang Bihun Sup yang Abah selalu masak untuk saya. Saya terliur.

Kalau saya akan berjaya dalam hidup ini, Abah adalah penyumbang utama. Serius banyak yang Abah korbankan untuk kesenangan saya, Ibu dan adik. Tak terbalas jasa itu semua tapi saya akan cuba sedaya upaya untuk membalasnya.

Kalau dah lama tak jumpa, duduk je depan Abah, saya mampu untuk bercakap dan bercerita tanpa henti. Ye, termasuk bergosip juga. Abah akan melayan sahaja cerita membosankan saya ini.

abah

Abah selalu menjaga keselamatan anak daranya yang seorang ini. Paling terharu bila Abah pernah teman saya dan Awin duduk di Bukit Jalil tunggu bas nak balik ke Johor dekat sejam. Saya kasihan, Saya rasa saya akan selamat sahaja di situ tetapi Abah tetap mahu meneman.

Saya tak kisah ada setengah orang kata saya anak manja. LOL. Itu kelakar. Besar mana pun kamu, kamu tetap anak kepada kedua IbuBapa kamu. Tua mana pun umur kamu, pada mata mereka kamu masih perlu dilindungi dan dijaga. Sekarang siapa lagi yang masih shopping dengan Abah mereka? Ye, saya!
Image019
Muka copy paste ke apa ni. LOL.
Abah, akak rindu. Tak sabar gilerious nak balik.

Lin Meli.

Comments

  1. bestnye bace psl parents ko.. =) aku ngan ayah aku agak janggal la.. selame aku belaja ni sampai la ke universiti, die xpenah tny result aku..=\ tp kebelakangan ni, ayah aku mcm dah berjinak2 sket borak2 ngan anak2 beliau..ade hari tu, die kol aku, ckp2 kjp (ade dlm seminit due aku rase), pstu due2 terdiam xtaw nk kate ape..hahaha..XD last2 die passing henpon kat mak aku..agak lawak di situ..pastu ade skl tu, die mesej aku tny dah mkn ke blom..agak terkejut juge di situ..XD aku rase w/p kitrg xrapat sgt, sayang die same je mcm mak aku syg kat kitrg sume..huhu..cume mungkin die jenis penyegan..
    kamu balik elok2 taw!

    ReplyDelete
  2. Hahaha.Kwn aku pun cite macam ko cite gak weh.So aku rasa normal la kot bapak2 begitu.Tp mmg klaka ah, awkward gile kalau tataw nak cakap apa. Hahaha. Tapi aku kalau cakap ngn bapak aku kat tepon cm lain la, aku blur. Klau berdepan baru tak benti cakap. Hahaha.
    InsyaAllah balik elok2. Riso jugak ni. Bapak aku kata KL petang ujan lebat. Tkot ngantok mase drive. U_U

    ReplyDelete

Post a Comment

comments

Popular Posts