kenapa suka Harry Potter?



Memandangkan sem ni ramai pulak lecturer mention name Harry Potter, maka lahirla idea nak tulis pasal Harry Potter nie.nama da kacak da kan.anyway aku tak tahu la apa masalah seorang lecturer aku yang katanya baca Harry Potter tu tapi pastu kutuk kata itu cerita sampah.come on la.nama pun siri kanak-kanak,nak letak ilmu matematik ke dalam tu?aku tak rasa cite tu sampah pun.kalau sampah sangat,apesal J.K.Rowling lagi kaya dari engineer kat malaysia nie?

. . .

kenapa aku suka baca Harry Potter sedangkan ramai gilerious kaw
an2 rapat aku x suke langsung?ape Harry Potter punya buku2 ni hanya untuk kanak2 lelaki seantero?oh tidak sama skali.mari mengimbas zaman kanak2 yang sangat comel dulu.ye memang comel sbb dulu lagi da pekak bila adik bgitaw tringin nk tgk cite harry potter,tapi aku akan memaki sambil bertanye 'jadah apa kau nak layan cite reporter,tade life langsung'.da beribu kali die xplain harry potter tu apa tapi otak x leyh nak terima cite magic2 ni.x faham la.akhirnya kefahaman itu sampai ke sel2 otak bercantum2 macam dalam iklan susu kanak2 setelah aku tengok movie pertama harry potter: the sorcerer's stone.dem.aku siap salah eja sorcerer kot tadi.seb bek aku cek.

. . .

1.kanak-kanak yang kacak
punca utama aku semangat nak baca buku harry potter.ye,dulu
aku tengok movie dulu baru kenal crite magis2 nie.mase tu daniel radcliffe adalah kanak-kanak paling kacak aku pernah jumpa.jumpa??tengok je sudah.ingat die nak ke datang mesia time tu??kacak dia x ingat punye la.masa tu aku da angau.bermimpi berboifren kan bliau.u're the only one,bebeh.


Gambar:boleh jerit2 ni dulu kalau terjumpa gambar ni tgh jalan.

tapi kekacakan tu sangat mendalam mase dia kanak-kanak.bila da remaja,suara pon da serak2 basah (OMG) kekacakan tu ada penurunan la beberapa peratus.xpe.
kalau jumpa pun still boleh rasa nak jerit2 gedik2 tu.maka sepanjang membace kesemua novel tulisan J.K Rowling itu aku berimaginasi berdasarkan ape yang aku tgk kat movie pertama diorang nie.

2.Kreatif!
cite Harry Potter ni kreatif dowh.selain avada kedavra ape lagi yang
kau boleh bayangkan sal hidup seorang ahli sihir ni sebelum cite Harry Potter ni jadi femes gilerious?x banyak pon.balik2 cite ahli sihir kena bakar hidup2.bosan.x remaja langsung.yang part kreatif ni pastinya la kredit kepade penulis yang slalu bagi aku macam2 emosi sepanjang duduk membace buku ni.my personal feberet pasti la yang ini:

Gambar:HP and Prisoner of Azkaban (kewl dowh name pnjara die.mcm tmpt vac
ation)

sila rujuk gambar ini.ini adelah babak mase 3 sekawan terdengar bunyi sesuatu di belakang mereka.part ni la aku sgt kagom dengan kekreatifan makcik rowling ni.ape yang diorang dengar tu adelah bunyi yang hermione ngan harry buat.Dalam siri ke 3 ni, dio
rang boleh patah balik ke mase yang lalu untuk membantu selamatkan org2 penting dan disayangi.fuh!perincian cite psal org pegi balik mase lalu memang cool gilerious.smua yang jadi tu ade sebabnye.lebey kurang cmtu la.dan sebenarnya aku turut mempunyai impian untuk berpeluang kembali ke mase lalu.ah knape x amek aku berlakon!

. . .

3.Friendship
siri2 ni jugak jadi best sebab ade unsur2 persahabatan dalam ni.kwn2 yang memang wujud dalam real life biasenye.yang tak smua indah belaka,yang x smu
a kite akan ikut ckp kwn membuta tuli, yang susah senang same2, yang ade jeles2 atr kwn, yang ade salah faham sebab mende bodoh.itu realiti.aku suka.mane ade kawan yang baik je x gadoh2 kan.haih,ape la yang sampah sangat cite ni?aku x nmpk plak kot.

gambar:comel je berkawan 3 manusia ni walaupon bckground idop diorang x same (dalam cite ok!)

. . .

4.love stories~
makcik Rowling memang pandai tarik pembace pompuan.die selit kisah2 chenta gitu.juge kesah2 pompuan gedik2 kalau jumpe laki kacak (cedric diggory,da jadi vampi
re da kau kan robert pattinson), kesah pompuan malu2 nk ngaku suka, kesah jatoh chenta kat kawan sendiri, kesah konflik dalaman nak crik gadis-gadis nk bwk p majlis joget2.dalam banyak2 kesah chenta dalam ni,pasti la aku suke kesah chenta hermione dan ron.penuh liku2 suka dan duka serta perkara malu2 kucen.meow!


gambar:sekarang kau kachak kan ron.

. . .

5.funny moments, LOL
aku banyak kali gak gelak sorang2 mase bace buku nie.ok cam tipu je.seingat aku,aku senyum sipi je adelah.tapi kalau dalam movie,x sah x gelak taw.mesti ade parts yang buat kau nk gelak kuat2 bagi org sebelah kau benci nk dengar.kebanyakan part f
unny dalam buku adelah melibatkan fred dang george.kembar yang aku rase nak ngorat kalau aku mampu dan jumpa dalam real life.cute!tapi dalam movie kebanyakannya yang buat mende klaka ni adelah watak Ron.kesian kau.gambar:mimik muka kau memang lebey klakar dari baju itu!

LOL!!!bongok.

. . .

6.Prof Snape
rugi la kalau cite sal harry potter tapi x cite sal prof Snape yang berambut cantek hanye menggunakan jari.

gambar:fuh!rambut itam menawan!

dulu aku dengan adik aku cukup x suke dengan watak prof snape nie.cm ptot dimatikan sebelum siri pertama harry potter kluar.menyampah.nampak jahat.ntah pa pe.TAPI,selepas membaca siri terakhir harry potter:the deathly hallows, aku jatoh sayang kepada beliau dalam ni.baru la aku tahu yang die adelah sebaik2 ahli sihir ade dalam harry potter.oh ini kire under kisah chenta gak nie.bayangkan kalau sampai dia mati pon x sempat bagi harry tengok kesah2 hidup dia,x ke mati sia2 kena benci seumor idop dengan the lucky hero,harry potter?isk3.kau memang hebat, prof!marila mengajar potion di UTM.

. . .

7.Wingardium Leviosa!

gambar:hebat.sampai rini aku kagom.

ini la satu2 nya spell yang aku paling suka selain Accio!gile kau,angkat barang2 hanye menggunakan tongkat.sape tak nak.best gilerious kot.dok kat krusi lepak2 bace Harry Potter sambil bacuh air kat meja yang jaoh die 50 sentimeter dari kerusi kau.heaven2.kalau takat spell lain tu,x berguna sangat dalam hidup.bukan ada voldemort pon dalam real life ni.aku senang2 je bole kutuk voldemort tanpe kene avada kedavra,tapi aku malas.

. . .

kalau ikutkan banyak la lagi sebab kenape aku suka baca Harry Potter.jan cite pasal logik dengan aku.ini dunia fantasi ok.dunia magika yang tiada perkara yang mustahil bak kata mawi a.k.a badang.pui!

sekian.

lin meli


Comments

Popular Posts