Aku, Resdung dan Solusinya


Hari ni aku selsema LAGI. Sejak aku kecil lagi aku memang sensitif dengan habuk. Satu je yang best. Masa sekolah rendah memang aku tak pernah dapat tugas menyapu kelas dengan alasan aku ada resdung. Bila dah besar ni aku pergi jumpa doctor untuk cek aku betul-betul ada resdung atau tak. Aku buat xray muka. Takde lendir resdung. Maka aku hanya allergic dekat habuk dan perkara yang sewaktu dengannya. Hidung aku masa kecik mancung la jugak kalau nak banding time sekarang ni, kembang macam apa.


Kalau tengok dekat pasaran ada macam-macam produk resdung kan? Dulu zaman sekolah memang macam-macam jenis ubat aku cuba. Tapi tu pun kena paksa. Sape yang suka makan ubat weh. Aku kalau dah start bersin sekali biasanya memang susah nak berhenti bersin. Siapa yang pernah sekelas dengan aku tahu la kot. Time exam bersin tak berhenti memang memalukan okehh. Nampak macam kau ni sangat berpenyakit. Macam celaka bila seorang classmate aku pernah buat muka macam aku ni adalah sejenis parasit berpenyakit dok dekat dengan dia.


Bila dah sensitif dengan habuk dan duduk di bilik seorang ni macam mana aku nak menyapu? Ke kau tak pernah menyapu, Lin? Duhh, wajib lah aku sapu-sapu bilik aku. Ingat aku suka tapak kaki aku dikotori anasir-anasir memualkan di atas lantai? Inilah solusinya:



Jeng-jeng! Amek satu paket aku beli. Ye ini memalukan. Tapi aku memang gunakan jadah apa ini masa menyapu. Memang berkesan. Aku tidak akan selsema lagi. Weee! Macam tadi kan, aku bersin tak berhenti. Hasil daripada duduk dekat dengan lampu meja yang berhabuk cam haram. Jadi aku pakai penutup hidung ini.



Tadaaa!! Aku adalah ninja pejuang di alam mimpi kau!
# Oh bawah mata macam apa sebab tidur lewat. Berharap Aisyah ada solusinya#


Lima saat lepas aku pakai perkara ini, terus aku berhenti bersin. Fulamak hebat oh. Ini bukan tipu ye encik-encik sekalian. Ini benar. Kesian kan aku. Sekarang memang aku berharap aku ada vacuum mudah alih dalam bilik ni. Ada sesiapa nak sedekah vacuum kat aku?



Lin Meli





Comments

  1. oh tidaaak..aisyah tiada solusinye dan mate beliau due kali lime je dgn mate anda..XXD
    Tp kan.aku ade tips ni...cube elakkan gonyoh mate bgi nk rak.. XD and..klu ko rajin, beli wet wipes kat kedai (ape2 brand pon bole), kuarkan sehelai, letak dlm peti ais..pagi esoknye, bile wet wipes tu dah sejuk @ beku, letak perlahan2 kat bawah mate..^^ jgn letak ais kat bwh mate sbb ais ni kasar sgt utk bwh mate.. itu je tips aku~ciao~ =D

    ReplyDelete
  2. Gonyoh mata bagai nak rak adelah nama tengah aku.Hahaha. Sedap kot tenyeh2 gitu. >,<
    Ala, kalau nak pakai peti es ni kena tunggu aku balik la weyh. Sini mane bole. Anyway tanx for the tips! Tak pernah tahu plak itu membantu. U re d best!Banyak gilerious tips.

    ReplyDelete
  3. hahaha..best kan tonyoh?? XXD lg satu tips, klu mate gatal bgi nk rak tu, ko letak eyemo (camni ke eja die??haha) yg utk irritate eye punye..lame2 nti ko benti tonyoh le..xpon klu ko rajin, belajar makeup mate..nati mesti ko xnak tonyoh dah sbb nti abes la eyeliner sume bagai..XD ahaha.. ala, sume tu aku belaja kat Youtube je pon..ekeke

    ReplyDelete
  4. 0o0o.Tak pernah plak try letak eyemo tu since aku rase sgt seram utk meletakkanyeee~~ Hhahaha. Oh petang tadi aku tengok video makeup michelle pan. Nampak macam senang tapi kalau try mesty cam haram.Hahhah.Sebab ko la ni aku da terpengaruh ngn perkara makeup ni taw.Tengok review ko sume sgt mempengaruhi mindaku.Hahaha

    ReplyDelete
  5. Hahahaha. Ninja terhebat zaman neh. ^_^

    ReplyDelete

Post a Comment

comments

Popular Posts